adsense

Iklan Berbayar

jejaka kacak @ gadis cantek

Rabu, Mei 15, 2013

Islam : Mereka ada di sekeliling kita

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

entri kali ni sedikit 'scary' dan mengelirukan...
kepada yang punyai persoalan dan apa sahaja,sila tinggalkannya di ruang komen di bawah...jika terasa ada yang mengganggu anda selama ini terus baca Al - Fatihah..

dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Mengasihani dan Maha Esa...aku berserah pada Mu...bantulah aku dalam menyebarkan Dakwah Rasulullah demi Agama Mu...
amin ya rabal alamin...

jika anda ingin tahu lebih lanjut,teruskan membaca...

pernahkah anda dengar perkataan QARIN?jika jawapannya tidak maka teruskan membaca...

"Tidaklah salah seorang daripada kamu (yang lahir ke dunia) melainkan dia telah di temani dengan seorang kawannya daripada jin dan seorang kawannya daripada kalangan malaikat."sahabat bertanya,"adakah engkau juga wahai Rasulullah?"baginda menjawab,"dan saya pun.akan tetapi Allah menolong saya daripada gangguannya, maka tidaklah ia mendorong saya kecuali kepada kebaikan." (HR Mulsim)

Maksud QARIN :
Mengikut istilah, qarin adalah istilah yang Allah beri di dalam Al-Quran. Qarin adalah teman atau rakan. Dari sudut bahasanya qarin itu adalah makhluk halus yang menjadi rakan dan pendamping manusia.

-Istilah Makhluk Halus- 
Kamus Dewan : makhluk seperti jin dan syaitan yang hidup di alam ghaib
Budaya masyarakat Melayu : hantu,bunian,jembalang,puntianak,pelesit,toyol,pocong dan semua roh jahat yang melakukan kemudaratan kepada manusia lain.
Masyarakat Arab : al-jinn,jinni,jinnah,syaitan,iblis dan infrit
Kamus Arab : al-Munjid,Lisan al-Arab,Mukhtar al-Sihah yang membawa maksud roh kotor atau jahat yang melakukan kejahatan dan menakutkan anak Adam dengan pelbagai cara.
Istilah Al-Quran : syaitan,syayatin,jin,jinnah,qarin,iblis dan infrit
Istilah Hadis : Ummu Sibyan,Khanzab,Aamir,Ammar,Alwalahan,Mukhannas dan Mukhannathuun.

rasanya cukup stakat ini saya ceritakan tentang QARIN ini...insyaallah di lain masa akan saya kongsikan lagi perkara berkaitan jin,syaitan dan iblis...

sekian...
wassalam,
shafawi dzulkefli

1 ulasan:

Mizz Aiza berkata...

terima aksih di atas perkongsian..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...