adsense

jejaka kacak @ gadis cantek

Jumaat, Mei 03, 2013

Aku tak mampu

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

entri kali ni nak cite skit perasaan aku hari ni...
kira ni macam luahan hati aku la...
hari ni aku dengar sedikit ceramah dari Habib Ali di tv3 petang tadi dalam rancangan Al Kuliyah...tajuk hari ni ialah Kelebihan Surah Al-Kahf...tajuk yang sangat menarik dan memang aku nak tau...tapi bila akak aku Facetime dari Istanbul,adik aku tutup suara tv dan aku suruh dia rakam (nasib ad astro pvr)so,ok la...sbb len kali bole tgk...

aku masih kuat lagi waktu ni...sbb x banyak yang aku terima...tp waktu 7.30petang aku da set dekat astro yang nak tengok cite Tanah Kubur dan mmg automatik akan rakam...so,aku tengok skejap after mandi n berwudhuk...dan tajuk hari ni adalah munafik dan yang menarik dan telah membuat hati ku sayu bila pelakon dalam cite tu;Muin cakap dekat Tok Adi "tok,nanti kalo saya mati,sy nak tok yang uruskan jenazah sy,pasti sy mati dengan tenang..." terus je hati aku tersentuh dan mata aku terus berkaca...aku cuba rasakan kedudukan aku di tempat dia...ya Allah,aku tak mampu...dan aku terus masuk ke bilik terus mengalirkan air mata...bercucuran air mata aku keluar pabila aku rasa bila aku dalam keadaan dia...dapat tak korang rasa apa yang aku rasa ni?kalo korang punya empati yang tinggi,pasti korang rasa apa yang aku rasa...then,ak bersiap untuk solat maghrib,ak bentangkan sejadah...tp bila aku berdiri di atas sejadah,aku jadi lemah...ak terus sujud ke bumi dan menangis...aku tak mampu...

aku tak mampu untuk teruskan solat ku...aku teruskan menangis dan terus berdoa dalam sujud ku itu...setelah aku rasa aku kuat,aku pun bangun dan berdiri untuk menunaikan solat ku...tp lepas aku angkat takbir...terus mengalir air mataku sekali lagi..kali ini aku rasakan seperti ini solat terakhir ku...seperti ini takbir ku yang terakhir...sperti ini malam terakhir ku untuk hidup di muka bumi ni...sperti aku rasa aku akan pergi selamanya...aku tak kuat...dan aku tak mampu...aku gagahkan juga untuk terus solat...aku teruskan solat ku dalam linangan air mata...sehingga sampai rakaat kedua air mata ku berhenti mengalir...tp setelah sampai tahyat akhir aku mula sebak kembali...sbb Allah masih beri peluang untuk aku terus bersujud dan melakukan kebaikan...ya Allah...terima kasih...

aku tak mampu...aku baca Al-Fatihah dan teruskn berdoa...doa ku pendek dan ringkas sbb aku tak mampu...selepas doa aku buka Al-Quran ke halaman surah Al-Kahf...ini kerana surah ini elok di baca pada hari jumaat...tp seelok2nya lepas maghrib pada hari Khamis atau lepas subuh pada hari Jumaat...tp di sebabkan aku tidak buat pada waktu itu,aku buat pada waktu lepas maghrib hari Jumaat ni...jadi,setelah aku selak halaman itu,aku mulakan bacaan...aku sedikit terkejut...kerana bacaan ku lancar...tidak sangkut seperti apa yang aku jangkakan...sperti aku sudah selalu membaca surah itu sedangkan ini kali pertama aku ingin baca surah itu selepas maghrib...mmg benar aku sudah khatam Al-Quran beberapa kali...dan sudah beberapa kali juga aku sudah baca surah tersebut...tp aku sudah lama tidak membaca Al-Quran...aku hanya baca surah yang aku hafal selama ini...tp Allah itu Maha Berkuasa...Dia berikan aku kemudahan dalam membaca ayat yang diturunkannya melalui Jibril kepada Nabi Muhammad SAW...tapi aku tak mampu...aku tak dapat baca surah Al-Kahf sampai habis,sebab aku masih sedih...aku tak mampu dan aku berhentikan bacaan aku pada ayat ke-46...dan insyaallah,akan ku sambung bacaan ku itu...

aku tahu aku tak mampu...tapi aku cuba sampaikan apa yang aku mampu...nilah luahan hati dari hati aku...aku tahu luahan ini akan kalian katakan sbgai untuk menarik perhatian dan macam2 tomahan pasti aku terima...tp aku tahu,aku mampu untuk terima segala tomahan itu...sbb bukan itu niat aku untuk meluahkan perkara ini...aku tulis luahan hati ku ini agar kalian semua dapat rasakan apa yang aku rasakan dan akug ingin kongsikan apa yang aku lalui dalam waktu yang sangat singkat ini...

aku tahu aku tak mampu mengembirakan dan menyentuh perasaan kalian semua...tapi aku tahu,kalian yang membaca luahan hati ku ini pasti merasakan sedikit perasaan ingin berubah...baguslah jika begitu,kerana perubahan itu perlu dan perubahan itu perlulah bermula dari hati...kerana hatilah yang membuktikan diri seorang itu...telah tercatat di dalam Al-Quran...telah Allah ciptakan untuk setiap manusia seketul daging,daging itu adalah hati,jika baik daging itu,maka baiklah orang itu,jika kotor daging itu,maka begitulah diri orang itu...

ayuh kawan2 sekalian,mari kita berubah...berubahlah dari sekarang...jangan tunggu...tidak kira kamu kecil,besar,muda,tua,hitam,putih,baik,jahat,bn,pas,pkr,dap,melayu,cina,india,lain2 dan siapa juga diri kamu sekarang,ayuhlah...ayuh kita berubah...

sekian dari aku...
aku tak mampu...
aku tak mampu mengubah kalian semua...
tp aku mampu mengubah diri ku...

wassalam...
renung-renungkanlah...

7 ulasan:

Nurfatihah berkata...

awk bertuah sbb awk antara yang terpilih... =)

Ez Bil berkata...

Tq share pgalaman Incik Awi.
Moga sentiasa berada dlm rahmat & hidayah Allah.

impreza awie berkata...

hum...terpilih?mungkin...tp kita smua manusia adalah yang terpilih :D

impreza awie berkata...

hum...sama2...
terima kasih atas doa itu...

Nana Liena berkata...

awak bukan tak mampu..awak cuma takut..sebab awak fikir macam2..tapi awak patut kira bersyukur kerana ada perasaan macm itu..kira bertuah lagi..ada lagi manusia yang masih mengharapkan keredhaanNya.. :) jadi jangan pernah tersongsang..hoho

impreza awie berkata...

@nana : mmg sy x mampu...dan mmg sy juga takut...mmg sy fikir banyak benda...sy tahu sy mmg jenis macam ni...sy mmg bersyukur sbb masih di berikan nikmat air mata...hum...ye...sy bertuah...kerana allah masih benarkan sy hidup dan berjuang ke jalannya...insyaallah...sy pasti takkan tersongsang...terima kasih atas nasihat saudara ku :D

iu-hazirah berkata...

NICE SHARING

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...