adsense

Iklan Berbayar

jejaka kacak @ gadis cantek

Ahad, Jun 23, 2013

Jerebu : Ada kaitan tak dengan ayat Quran??

Assalamualaikum dan salam sejahtera...

entri kali ni based on status yang di update oleh Like Page berikut :

so,brader WanSFikri telah mencetuskan idea :D thanks bro

jadi bila ad orang yang telah buka perkara mengenai Al -Quran, ia mula menarik perhatian aku untuk mencarinya sendiri...dan akhirnya ak berjumpa jawapan dari Quran kesayangan Mak :D thanks to Mak :D

so,apa yang ak jumpa adalah seperti berikut :

Surah ke 44 (Ad-Dukhan), Ayat ke 10
Maksudnya :
maka tunggulah pada hari ketika langit membawa kabut yang tampak jelas*

*Bencana kelaparan menimpa kaum Quraisy kerana mereka menentang Nabi Muhammad SAW.

Kosakata Mukhtasar At-Tabari :
'yauma taktis samaa u bidughonim mubin' : yang dimaksud kabut di sini adalah ketika Rasulullah SAW berdakwah kepada kaum Quraisy untuk supaya mereka menjaga diri mereka disaat musibah yang akan menimpa sebagaimana yang di'prediksi' akan terjadi di masa Yusuf AS., iaitu terjadinya kekeringan dan kegersangan yang sangat. Pada saat itu orang - orang Quraisy menegadahkan kepala mereka ke langit, mereka tidak melihat kecuali kumpulan kabut, kemudia Abu Sufyan mendatangi Rasulullah SAW dan berkata,"wahai Muhammad! sesungguhnya kamu telah datang kepada kami untuk kami taat dan menyambungkan silaturrahim dan sesungguhnya kami itu sudah binasa, maka berdoalah kepada Allah SWT untuk mereka.
Tafsir At-Tabari :
Allah SWT menjelaskan pada ayat -ayat ini tentang balasan(azab) bagi musyrik Quraisy yang telah menentang Muhammad SAW dan bermain - main dengan keragu - raguan. Bahawa tunggulah balasan itu akan datang saat Allah SWT menurunkan bencana kepada mereka, iaitu ketika langit membawa kabut yang nyata selama bertahun - tahun berupa kemiskinan.
Dan Allah SWT menyebutkan bahawa kabut itu akan menutupi penglihatan mereka dengan kemiskinan (kelaparan) yang akan menimpa mereka sebagai balasan bagi mereka. Kemudian, orang - orang kafir yang ditimpa bencana berupa kemiskinan itu, mereka berdoa dengan penuh ketundukan kepada Allah SWT agar mereka dilepaskan dari bencana kemiskinan itu, mereka berkata,"Sesungguhnya jika Engkau melenyapkan azab ini, maka kami akan beriman dan beribadah hanya kepada Mu," (Tafsir At-Tabari Jilid XXI, 2001: 13-22)
Asbabunnuzul :
Diriwayatkan oleh Bukhari dari Ibnu Mas'ud bahawasanya kaum kafir Quraisy terus - menerus menentang dakwah Rasulullah SAW sehingga tibalah saat beliau memohon kepada Allah SWT agar didatangkan pelajaran bagi mereka berupa kekeringan seperti halnya kaum Yusuf AS. Doa Rasulullah SAW pun dikabulkan sehingga mereka mengalami kekeringan dan kelaparan sampai tulang belulang pun mereka santap. Setiap saat, mereka memandangi langit berharap hujan akan datang. Maka dari itu, turunlah ayat ke 10-11 ini sebagai peringatan dan pelajaran atas sikap durhaka mereka (Lubabun Nuqul: 173)
jadi itulah serba sedikit mengenai perkara berkaitan JEREBU dan QURAN...di sini kita dapat simpulkan yang KABUT itu adalah satu perkara atau musibah yang akan menimpa manusia. KABUT tidak semestinya kemiskinan atau kelaparan sahaja. seperti apa yang berlaku kepada kita juga di sebut sebagai KABUT. untuk ini slalunya kita akan gunakan konsep Kiasan. Islam ini universal dan syumul, jadi jangan sempitkan fikiran kita bahawa kabut itu adalah kabut. tidak bole di ubah dengan keadaan dan musibah lain. tukar persepsi dan pandangan kita itu, barulah boleh jadi Muslim cemerlang dan terbilang. Insyaallah.

sekian,
wallahualam
wassalam
 
 
 
 
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...